سردخانه

تفاوت سردخانه آمونیاکی و فریونی

تفاوت سردخانه آمونیاکی و فریونی

در این مقاله به بررسی تفاوت سردخانه آمونیاکی و فریونی می پردازیم و این دو نوع سردخانه را بر اساس معیار های مختلفی با یکدیگر مقایسه می نماییم.

تفاوت سردخانه فریونی و آمونیاکی چیست ؟

تفاوت سردخانه آمونیاکی و فریونی عمدتا به نحوه گاز یا مبرد استفاده شده در سیستم سردخانه بر می گردد. سردخانه آمونیاکی از جمله پر کاربرد ترین سردخانه های موجود در صنایع است که وظیفه دارد دمایی پایین تر از صفر را ایجاد کند. همانطور که از نام این دسته از سردخانه ها مشخص است، عمدتا در این سردخانه ها از گاز آمونیاک استفاده می شود. این گاز در فرایند خنک سازی محیط تاثیر مستقیمی دارد اما همواره معایبی نیز داراست.

در صفحه سردخانه فریونی اطلاعات جزئی تری در این زمینه ارائه شده است که به درک بهتر تفاوت سردخانه فریونی و آمونیاکی کمک می کند.

به طور کلی این گاز به شدت سمی و خطرناک است‌. در صورتی که این گاز در محیطی سرپوشیده انتشار پیدا کند، مانع از رسیدن اکسیژن به بدن افراد شده و در نتیجه موجب مرگ آن ها می شود.

در مقابل گاز فریون غیر سمی و غیر قابل اشتعال می باشد و باعث آلوده شدن مواد غذایی نمی شود اما اثرات زیست محیطی دیگری دارد که باید در استفاده از آن نکاتی رعایت شود.

برای آشنایی کامل با مزایا و معایب این گاز همچنین آشنایی با انواع آن به صفحه گاز فریون مراجعه نمایید.

صنایع برودتی نوری خدمات ساخت و تولید انواع سردخانه آمونیاکی و فریونی رو را برای شما انجام می دهد و شما می توانید برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان به همراه استعلام قیمت هزینه ساخت سردخانه خود با شماره 09127444461 تماس بگیرید و یا از طریق گفتگوی آنلاین با ما در ارتباط باشید.

تفاوت سردخانه آمونیاکی و فریونی

بررسی سردخانه آمونیاکی و فریونی

به طور کلی سردخانه آمونیاکی و سردخانه فریونی دو نوع پر کاربرد از سردخانه های موجود در صنایع هستند. آشنایی با تفاوت سردخانه آمونیاکی و فریونی سبب می شود تا افراد در هنگام انتخاب سیستم سردخانه فریونی به درستی عمل کنند. از جمله تفاوت سردخانه آمونیاکی و فریونی می توان به موارد زیر اشاره کرد.

برای آشنایی کامل با سردخانه ها و درک بهتر تفاوت سردخانه آمونیاکی و فریونی می توانید به صفحه سردخانه مراجعه نمایید.

1- اثرات گلخانه ای سردخانه آمونیاکی و فریونی

همانطور که گفته شد، گاز فریون اثرات گلخانه ای دارد و به لایه اوزون صدمه وارد می کند البته نسل های جدید این گاز با حذف اتم کلر اثر تخریبی بر روی لایه اوزون ندارد اما همچنان باعث گرمایش زمین می شود ولی گاز آمونیاک این اثرات تخریبی را بر روی محیط زیست ندارد.

2- کاربرد سردخانه آمونیاکی و فریونی

دیگر تفاوت بین سیستم سردخانه آمونیاکی با فریونی کاربرد آن ها است. به طور کلی سردخانه آمونیاکی به واسطه ویژگی ها و ظرفیتی که دارد فضای بیشتری را می تواند تهویه کند. از همین رو عمدتا سیستم سردخانه آمونیاکی بیشتر در فضاهای بزدگ مورد استفاده قرار می گیرد. اما سردخانه فریونی عمدتا برای مکان هایی با فضای کم استفاده می شود.

به عنوان مثال برای ساخت سردخانه پرتابل کانتینری از سیکل تبرید فریون استفاده می شود و استفاده از سردخانه آمونیاکی پیشنهاد نمی شود چون هزینه ساخت را به شدت افزایش می دهد شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به صفحه قیمت سردخانه کانتینری مراجعه نمایید.

3- بازدهی سردخانه آمونیاکی و فریونی

به طور کلی بازده یک سیستم سردخانه از جمله مهمترین عواملی که در هنگام انتخاب و یا ساخت آن تحت بررسی قرار گیرد. این عامل، از جمله اصلی ترین تفاوت سردخانه آمونیاکی و فریونی به شمار می رود. به طور کلی گاز آمونیاک در مقایسه با گاز فریون از بازدهی بسیار بالاتری برخوردار است. به همین دلیل می توان گفت که سردخانه آمونیاکی در مقایسه با سردخانه فریونی قدرت خنک کنندگی بالاتری دارد.

تفاوت سردخانه آمونیاکی و فریونی

سردخانه های میوه را می توان به صورت آمونیاکی و فریونی طراحی نمود و شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به صفحه مقاله قیمت سردخانه میوه مراجعه نمایید.

4- نوع کمپرسور 

عمدتا مبرد گازی شکل آمونیاک به منظور افزایش دما و فشار از طریق مجراهای ورودی، وارد کمپرسور می شود. به طور کلی پس از ورود مبرد به درون محفظه کمپرسور، فشار و دمای آن شروع به افزایش پیدا می کند.

به طور کلی کمپرسور ها بر حسب نوع طراحی که دارند، به طور متفاوتی می توانند در افزایش دما و فشار مبرد تاثیر گذار باشند. در کمپرسور های سیلندر پیستونی مبرد در ابتدا وارد سیلندر شده و تمامی مجراهای ورودی و خروجی بسته می شوند‌.‌ سپس پیستون در جهت افزایش دما و فشار، حرکت می کند. پس از فشرده سازی دما و فشار کمپرسور افزایش پیدا می کند.

یک تفاوت سردخانه آمونیاکی و فریونی در انتخاب کمپرسور می باشد که باید برای سردخانه های آمونیاکی از کمپرسور های باز استفاده نمود.

5- نوع کندانسور

از دیگر بخش های سردخانه آمونیاک می توان به کندانسور اشاره کرد. به طور کلی مبرد گازی شکل خارج شده از کمپرسور به سمت کندانسور حرکت می کند. در کندانسور مبرد آمونیاک گرمای خود را به محیط می دهد و خنک می شود. اما همچنان این مبرد فشار بسیار زیادی دارد. از همین رو مبرد آمونیاک پس از کاهش دما به سمت شیر فشار شکن حرکت می کند.

تنها تفاوت سردخانه آمونیاکی و فریونی عمدتا به گاز به کار رفته در آن نمی باشد و تفاوت سردخانه آمونیاکی و فریونی در کندانسور هم وجود دارد و جنس کندانسور سردخانه فریونی معمولا از مس و در سردخانه آمونیاکی از استیل می باشد.

6- نوع اواپراتور

از لحاظ عملکرد می توان گفت تفاوت سردخانه آمونیاکی و فریونی در این بخش وجود ندارد. در اواپراتور کویل های حرارتی متعددی وجود دارد. هوای محیط از طریق فن های پرقدرتی که در سردخانه آمونیاکی وجود دارند، به سمت این کویل ها حرکت داده می شوند. از درون این کویل ها مبرد های گازی شکل آمونیاک حرکت می کنند.

همانطور که گفته شد این مبرد ها عموما به صورت مایع و ناپایدار قرار دارند و تمایل دارند که به وضعیت پایدار خود یعنی حالت گازی شکل باز گردند. از همین رو گرمای هوای عبوری از روی کویل ها را خود جذب کرده و مجدد بخار می شوند. به این ترتیب دمای هوای محیط به طور قابل توجهی کاهش پیدا می کند. پس از بخار شدن، مجدد آمونیاک وارد کمپرسور شده و سیکل حرکتی تکرار می شود.

تفاوت سردخانه آمونیاکی و فریونی از لحاظ ساختار در اواپراتور مشاهده می شود و باید در سردخانه های آمونیاکی از اواپراتور استیل استفاده نمود.

تفاوت سردخانه آمونیاکی و فریونی

عوامل موثر بر قیمت سردخانه آمونیاکی

به طور کلی هزینه ساخت مهمترین تفاوت سردخانه آمونیاکی و فریونی به شمار می رود. از جمله عوامل موثر بر قیمت سردخانه آمونیاکی می توان به موارد زیر اشاره کرد.

هزینه تعمیر و نگهداری

از جمله مهمترین تفاوت بین سردخانه آمونیاکی و فریون که بر قیمت آن ها نیز تاثیر گذار است، روند تعمیر و نگهداری آن است. هر چه سیستم سردخانه مورد نظر بهتر انتخاب شود، احتمال صرف هزینه های تعمیر و نگهداری بسیار پایین خواهد بود. به این ترتیب می توان گفت که هر چه هزینه تعمیر و نگهداری یک سیستم پایین تر باشد، سیستم سردخانه ای مورد نظر از قیمت بالاتری برخوردار خواهد بود.

اثرات گلخانه ای

تفاوت سردخانه آمونیاکی و فریونی به اثرات گلخانه ای نیز مربوط می شود. به طور کلی در صورتی که یک سردخانه اثرات گلخانه ای داشته باشد قیمت آن کمتر خواهد بود. سیستم گلخانه ای باید به نحوی اجرا شده باشد که هیچگونه درز و یا نشتی در آن وجود نداشته باشد.

بهینه در مصرف انرژی

مصرف بهینه انرژی می تواند به طور مستقیم در قیمت گذار یک سیستم سردخانه ای گلخانه ای تاثیرگذار باشد. به طور کلی در سیستم های سردخانه ای از اینورتر استفاده می شود. این قطعه الکترونیکی جریان برق را به تدریج وارد سیستم کرده و مانع از مصرف بیش از اندازه برق می شود. به طور کلی سیستم هایی که در ساختار خود اینورتر دارند، از ارزش بالاتری برخوردار هستند.

تفاوت سردخانه آمونیاکی و فریونی

طرز کار سردخانه آمونیاکی

تقریبا می توان گفت که از لحاظ عملکرد تفاوت سردخانه آمونیاکی و فریونی وجود ندارد. به طور کلی سیستم سردخانه آمونیاکی از بخش های مختلفی تشکیل شده است. هر یک از این بخش ها وظیفه به خصوصی را بر عهده دارند. به این ترتیب هماهنگی میان این بخش ها می تواند به طور قابل توجهی در کاهش دمای محیط تاثیر گذار باشد‌. از جمله بخش های این مدل از سردخانه های موجود در صنایع می توان به موارد زیر اشاره کرد.

در صفحه سردخانه آمونیاکی اطلاعات دقیقی را در زمینه این نوع سردخانه ارائه کرده ایم و می توانید برای درک بهتر تفاوت سردخانه آمونیاکی و فریونی به این مقاله مراجعه نمایید.

آموزش سردخانه آمونیاکی

تفاوت سردخانه آمونیاکی و فریونی سبب شده تا امروزه اکثر مردم به راحتی بتواند سردخانه مورد نظر خود را انتخاب کنند. به طور کلی امروزه بحث تاسیس و راه اندازی سردخانه آمونیاکی به یکی از چالش های پیش روی افراد تبدیل شده است. از همین رو موسسه های بسیار زیادی در زمینه ارایه خدماتی نظیر آموزش طراحی و راه اندازی و نیز آموزش تعمیر و نگهداری سردخانه گام برداشته اند. با توجه به بازار کار سردخانه های آمونیاکی شرکت در این دوره ها توصیه می شود.

دیدگاهی در مورد “تفاوت سردخانه آمونیاکی و فریونی

  1. آواتار هاشمی هاشمی گفت:

    سلام مهم ترین تفاوت سردخانه فریونی و آمونیاکی در چیست ؟

    1. آواتار Farzane Azad Farzane Azad گفت:

      مهم تفاوت سردخانه فریونی و آمونیاکی در نوع مبرد استفاده شده است ، همچنین سردخانه آمونیاکی برای ابعاد و ظرفیت خیلی یزرگ کاربرد دارد و سردخانه فریونی برای سردخانه هایی با ظرفیت کوچک تا بزرگ بهتر است.
      نوع تجهیزات بکار رفته در سردخانه فریونی با آمونیاکی هم متفاوت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *