سردخانه

تفاوت سردخانه زیر صفر و بالای صفر

تفاوت سردخانه زیر صفر و بالای صفر

در بررسی تفاوت سردخانه زیر صفر و بالای صفر می توان معیار های مختلفی را در نظر گرفت. همانطور که می دانید از سردخانه ها برای نگهداری طولانی مدت مواد غذایی و سایر محصولات استفاده می شود. اما هر کدام از این سردخانه ها کاربرد متفاوتی دارند که در ادامه به بررسی تفاوت سردخانه زیر صفر و بالای صفر می پردازیم.

بررسی فرق سردخانه زیر صفر و بالای صفر

در بررسی تفاوت سردخانه زیر صفر و بالای صفر از اسم آنها متوجه می شوید که مهمترین تفاوت دمای محیط داخل آنها می باشد. که این اختلاف دما سبب ایجاد تفاوت ها در این دو سازه می شود. دمای سردخان های بالای صفر بین 0 الی 15+ درجه سانتی گراد می باشد و دمای محیط سردخانه های زیر صفر می تواند از 0 الی 40- درجه سانتی گراد باشد که برای محصولات مختلف این دما متفاوت می باشد.

تفاوت سردخانه زیر صفر با بالای صفر

تفاوت سردخانه زیر صفر و بالای صفر در محصولات

تفاوت سردخانه زیر صفر و بالای صفر در محصولات مورد نگهداری در آن ها نیز می باشد. محصولات غذایی یا سایر محصولاتی که در سردخانه ها نگهداری می شوند به دما و شرایط متفاوتی نیاز دارند. برخی از محصولات برای نگهداری طولانی مدت باید در سردخانه های زیر صفر و برخی دیگر را می توان در سردخانه های بالا صفر نگهداری نمود.

به عنوان مثال محصولاتی همچون میوه و سبزی را در سردخانه بالای صفر و محصولاتی چون گوشت، مرغ، ماهی، بستنی و غیره را به صورت منجمد در سردخانه زیر صفر نگهداری می نمایند.

برخی از سبزیجات و میوه ها را می توان به صورت منجمد تا مدت زمان طولانی در سردخانه زیر صفر نگهداری نمود و همچنین می توان محصولات گوشتی را تا مدت زمان کوتاهی در سردخانه بالای صفر نگهداری نمود که بر اساس نیاز نحوه نگهداری آنها مشخص می شود.

تفاوت سردخانه بالای صفر و زیر صفر در مدت زمان نگهداری

یک تفاوت سردخانه زیر صفر و بالای صفر مدت زمان نگهداری محصولات در آن می باشد. به صورت کلی می توان بیان نمود که مدت زمان نگهداری محصولات در سردخانه زیر صفر بیشتر می باشد به عنوان مثال محصولات گوشتی را تنها می توان تا چند روز در سردخانه بالای صفر نگهداری نمود ولی در سردخانه زیر صفر می توان این محصول را حداقل تا 6 ماه نگهداری نمود. محصولی چون نخود فرنگی در سردخانه بالای صفر و به صورت تازه مدت زمان نگهداری کوتاهی دارد ولی در سردخانه زیر صفر مدت زمان نگهداری آن افزایش می یابد.

البته باید به این نکته توجه نمود که محصولاتی که در سردخانه بالای صفر به صورت تازه نگهداری می شوند ارزش غذایی بیشتری دارند و در شرایط خاص و الزام های جغرافیایی باید از سردخانه زیر صفر برای نگهداری محصولات استفاده نمود.

تفاوت سردخانه بالای صفر با زیر صفر

تفاوت تجهیزات سردخانه زیر صفر و بالای صفر

تفاوت سردخانه زیر صفر و بالای صفر در تجهیزات آن نیز مشاهده می شود. در ساخت سردخانه زیر صفر و بالای صفر از قطعات و دستگاه های تقریبا یکسانی استفاده می شود اما برخی تجهیزات و قطعات مانند کمپرسور، اواپراتور، اکسپنشن ولو و چند قطعه دیگر طراحی متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند که در ادامه به بررسی این موارد می پردازیم.

البته باید به این نکته توجه کنیم که تجهیزات برودتی مربوط به سردخانه های زیر صفر در مقایسه با سردخانه بالای صفر در ظرفیت و شرایط یکسان از ظرفیت و توان بالاتری برخوردار می باشند.

کمپرسور سردخانه

تفاوت سردخانه زیر صفر و بالای صفر در کمپرسور نیز مشخص می شود. کمپرسور های برودتی دارای مدل های مختلفی می باشند و برای سیکل تبرید سردخانه زیر صفر باید از کمپرسور مناسب با توجه به دمای اواپراتور سردخانه استفاده شود به این معنی که طراحی کمپرسور سردخانه زیر صفر با بالای صفر متفاوت می باشد.

البته برخی کمپانی ها موتور سردخانه را به گونه ای طراحی نموده اند که هم برای سیکل تبرید بالای صفر و زیر صفر پاسخگو می باشد ولی در شرایطی که نیاز به بار برودتی زیادی می باشد مانند سردخانه های 40- درجه از کمپرسور مخصوص مانند کمپرسور های دو مرحله ای استفاده می شود.

کمپرسور سردخانه زیر صفر

اواپراتور سردخانه

در بررسی تفاوت سردخانه زیر صفر و بالای صفر باید به اواپراتور استفاده شده در این سردخانه ها نیز اشاره نمود. تفاوت اواپراتور سردخانه زیر صفر و بالای صفر به فاصله بین فین های انها می باشد. معمولا اواپراتور مورد استفاده در ساخت سردخانه زیر صفر فاصله بین فین های آن بیشتر می باشد به این دلیل که در این دما برفک بیشتری بر روی سطح فین ها تشکیل می شود و در صورتی که فاصله بین فین ها کم باشد باعث مسدود شدن جریان هوا می شود که در نتجه عملکرد اواپراتور با مشکل رو به رو می شود.

اگر در این اواپراتور ها تایمر دیفراست رو به نحوی تنظیم کنیم که تعداد دفعات روشن شدن آن افزایش یابد راندمان سردخانه کاهش می یابد و بهترین کار استفاده از اواپراتور با فاصله فین زیاد می باشد.

در ساخت سردخانه های بالای صفر معمولا از اواپراتور با فاصله فین کم استفاده می کنند به این دلیل که راندمان و توان بیشتری دارند و به دلیل بالا بودن دمای هوا یخ و برفک تشکیل شده توسط سیستم دیفراست به راحتی ذوب و توسط لوله درین از اواپراتور خارج می شود.

به عنوان مثال برای نگهداری محصولات کشاورزی به صورت تازه باید رطوبت محیط بالا باشد و در احداث سردخانه محصولات کشاورزی از اواپراتور با فاصله فین زیاد استفاده می شود.

اواپراتور سردخانه زیر صفر

برای احداث سردخانه و کسب اطلاعات دقیق در این زمینه به شما پیشنهاد می کنیم که به صفحه مشاوره احداث سردخانه مراجعه نمایید.

قیمت سردخانه بالای صفر و زیر صفر

تفاوت سردخانه بالای صفر و زیر صفر خیلی زیاد نمی باشد اما در شرایط کاملا یکسان هزینه ساخت سردخانه زیر صفر کمی بیشتر از سردخانه بالای صفر می باشد و دلیل آن هم سیستم برودتی قوی تر آن می باشد که بار برودتی بیشتری تامین می نماید تا دمای محیط سردخانه به زیر صفر کاهش یابد.

عامل دیگری که سبب اختلاف قیمت و تفاوت سردخانه زیر صفر و بالای صفر می شود سازه سردخانه زیر صفر می باشد. معمولا در ساخت این سازه از ساندویچ پانل با ضخامت بالا استفاده می نمایند تا هدر رفت انرژی کاهش یابد. به دلیل اینکه با افزایش اختلاف دما بین محیط داخل و خارج ضریب انتقال حرارت افزایش می یابد در سردخانه های زیر صفر تبادل حرارت افزایش می یابد که با افزایش ضخامت ساندویچ پانل جلو این امر گرفته می شود.

دیدگاهی در مورد “تفاوت سردخانه زیر صفر و بالای صفر
  1. آواتار حسین حسین گفت:

    سلام، چه تفاوت‌هایی در دمای محیط سردخانه زیر صفر و بالای صفر وجود دارد؟

    1. آواتار Farzane Azad Farzane Azad گفت:

      سلام، مهمترین تفاوت بین سردخانه زیر صفر و بالای صفر، دمای محیط داخل آنهاست. دمای سردخانه های بالای صفر بین 0 الی 15+ درجه سانتی‌گراد قرار دارد، در حالی که دمای سردخانه‌های زیر صفر می‌تواند از 0 الی 40- درجه سانتی‌گراد باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *