مقالات

سیستم سرمایش مرکزی رک

سیستم سرمایش مرکزی رک

سیستم سرمایش مرکزی رک یک سیستم تبرید تراکمی می باشد که از چندین کمپرسور تشکیل شده است. در این سیستم لوله کشی های کمپرسور ها به صورت موازی انجام می شود و تجهیزات کنترلی مختلفی بر روی آن نصب می شود و با استفاده از تابلو برق می توان بر اساس قابلیت هایی که سیستم سرمایش مرکزی رک دارد کارهای مختلفی چون مدیریت دما و روشن نمودن کمپرسور ها را انجام داد.

صنایع برودتی نوری طراح انواع سیستم های سرمایش مرکزی رک می باشد و شما می توانید برای استعلام بهترین قیمت سیستم سرمایش مرکزی رک به همراه مشاوره تخصصی رایگان با شماره 09127444461 تماس بگیرید و یا از طریق گفتکوی آنلاین سایت با ما در ارتباط باشید.

سیستم سرمایش مرکزی رک چیست ؟

همانطور که در بالا توضیح دادیم این دستگاه شامل چندین کمپرسور و تجهیزات کنترلی می باشد در این دستگاه از کمپرسورهای اسکرو، اسکرال، پیستونی و غیره در مدل و ظرفیت یکسان استفاده می شود. از این دستگاه در ساخت تجهیزات برودتی مختلف مانند سردخانه، چیلر و غیره در ظرفیت برودتی بالا استفاده می شود.

سیستم رک سردخانه

در ساخت سردخانه های صنعتی و بزرگ استفاده از سیستم رک رایج می باشد. با استفاده از این سیستم می توان قابلیت های ویژه ای به سردخانه خود اضافه نمایید. با استفاده از سیستم سرمایش مرکزی رک سردخانه می توان بار برودتی لازم برای کاهش دمای محصولات تازه وارد شده به سالن های سردخانه را تامین نمود در حالی که سایر سالن ها نیاز به بار برودتی کمتری دارند.

سیستم سرمایش مرکزی سردخانه

سیستم رک سردخانه را می توان به دو گروه رک مرکزی فریونی و آمونیاکی تقسیم نمود که در ادامه به بررسی هر کدام می پردازیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سردخانه های صنعتی به شما پیشنهاد میکنیم که به مقاله سردخانه صنعتی مراجعه نمایید.

سیستم رک مرکزی فریونی

در سیستم سرمایش مرکزی رک فریونی از چندین کمپرسور فریونی به صورت موازی استفاده می شود. از این سیستم در ساخت سردخانه های فریونی و حتی چیلرهای مرکزی نیز استفاده می شود. در این سیستم یک لوله جهت مکش و یک لوله جهت خروج مبرد وجود دارد و تمامی کمپرسورها به وسیله کنترلجات مناسب به این خط لوله متصل می شوند.

در ساخت سیستم رک مرکزی فریونی برای افزایش ظرفیت تعداد کمپرسورها بیشتری روشن می شود و قدرت مکش مبرد در سیکل تبرید افزایش می یابد. از این رو می توان بار برودتی بیشتری را برای قسمت خاصی تامین نمود و همچنین در حالت کم بار دفعات روشن شدن کمپرسور ها کاهش یابد.

رک سردخانه فریونی

سیستم رک مرکزی آمونیاکی

در سیستم رک مرکزی آمونیاکی از کمپرسورهای آمونیاکی استفاده می شود. از این سیستم برای ساخت سردخانه های آمونیاکی استفاده می شود. سردخانه های آمونیاکی معمولا به صورت صنعتی و در ظرفیت های بالایی تولید می شوند و به همین دلیل استفاده از سیستم سرمایش مرکزی رک کاملا لازم می باشد.

کمپرسور های آمونیاکی معمولا ظرفیت بالایی دارند و می توان با استفاده از تنها یک کمپرسور ظرفیت بالایی را تولید نمود ولی برای افزایش ضریب اطمینان سردخانه بهتر است از سیستم رک آمونیاکی استفاده نمود.

سیستم رک چیلر تراکمی

از سیستم سرمایش مرکزی رک در ساخت چیلر های صنعتی و مرکزی استفاده می شود. با استفاده از سیستم رک چیلر تراکمی می توان ظرفیت چیلر را به خوبی مدیریت نمود. از دیگر مزایای سیستم سرمایش مرکزی رک می توان به کاهش استهلاک و مصرف انرژی آن اشاره نمود.

سیستم سرمایش مرکزی چیلردر چیلرهای مرکزی ساختمان ها نیاز به تولید بار برودتی در ظرفیت های مختلفی وجود دارد و استفاده از سیستم سرمایش مرکزی رک سبب عملکرد بهتر چیلر مرکزی می شود.

برای آشنایی بیشتر با چیلرهای مرکزی به شما پیشنهاد می کنیم که به مقاله چیلر مرکزی مراجعه نمایید.

انواع سیستم سرمایش مرکزی رک

این سیستم در مدل های مختلفی طراحی و تولید می شود که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

سیستم سرمایش مرکزی رک پیستونی

در این سیستم همانطور که از اسم آن مشخص می باشد از کمپرسور های پیستونی استفاده می شود. کمپرسور های پیستونی دارای طراحی سمی هرمتیک می باشند و امکان تعمیر و سرویس آسانی دارند. این کمپرسور ها به شما این امکان را می دهند که سیستم برودتی را ضریب اطمینان بالا در ظرفیت های بسیار بالا و پایین طراحی و اجرا نمایید.

کمپرسور های پیستونی در ظرفیت های مختلفی تولید می شوند و می توان آن ها به صورت کاملا حرفه ای در کنار یکدیگر نصب نمود به این دلیل که تجهیزات مورد نیاز برای این کار به خوبی طراحی شده است.

این نوع سیستم رک برای ساخت سردخانه ها بسیار رایج می باشد.

سیستم سرمایش مرکزی رک اسکرو

خب همانطور که متوجه شدید این سیستم مجهز به کمپرسور اسکرو می باشد. این کمپرسور ها طراحی مدرن تری نسبت به مدل پیستونی دارند و راندمان بالاتری دارند. از این سیستم رک معمولا در ساخت چیلرها و سردخانه های بالای صفر استفاده می نمایند.

کمپرسورهای اسکرو نیز دارای طراحی سمی هرمتیک می باشند و امکان تعمیر و سرویس آنها وجود دارد. سیستم سرمایش مرکزی رک اسکرو نسبت به مدل پیستونی لرزش و صدای کمتری تولید می نماید.

سیستم سرمایش مرکزی رک اسکرال

کمپرسور های اسکرال کمتر در صنعت مورد استفاده قرار میگیرند و معمولا کاربرد تجاری و خانگی دارند. این کمپرسور ها لرزش و صدای بسیار کمی تولید می کنند و دارای طراحی هرمتیک می باشند به این معنی که امکان تعمیر کامل و تعویض قطعات آن غیر قابل انجام است.

تجهیزات سیستم سرمایش مرکزی رک

مزایای سیستم سرمایش مرکزی رک

همانطور که در بالا توضیح دادیم استفاده از سیستم سرمایش مرکزی رک دارای مزایای مختلفی می باشد که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

افزایش عمر مفید کمپرسور

در سیستم رک به دلیل سیستم کنترل ظرفیتی که وجود دارد تعداد دفعات خاموش و روشن شدن کمپرسور کاهش می یابد و همچنین کمپرسور ها مدت زمان کمتری کار میکنند از این رو استهلاک کمپرسور کاهش و عمر مفید آن افزایش می یابد.

افزایش ضریب اطمینان

به دلیل وجود چندین کمپرسور در سیستم سرمایش مرکزی رک می توان در صورت بروز هرگونه مشکل برای هر موتور آن را ازمدار خارج نمود و سایر کمپرسور های بار برودتی مورد نظر را تامین نمایند. البته برای اینکه بتوان چنین کاری را انجام داد باید از قبل شیرآلات و کنترلجات مناسب در سیستم سرمایش مرکزی رک نصب شده باشد.

صرفه جویی در انرژی

همانطور که در بالا اشاره نمودیم با استفاده از این دستگاه تعداد دفعات روشن و خاموش شدن کمپرسور کاهش می یابد و همانطور که می دانید مصرف انرژی کمپرسور در هنگام روشن شدن بسیار زیاد می باشد و با کاهش تعداد دفعات مصرف انرژی نیز کاهش می یابد.

همچنین سیستم سرمایش مرکزی رک با خاموش نگهداشتن کمپرسور های اضافی به کاهش مصرف انرژی کمک فراوانی می نماید.

کاهش هزینه ساخت سیستم برودتی

در ساخت سردخانه های صنعتی و چیلرهای مرکزی که نیاز به بار برودتی زیادی می باشد ولی این بار برودتی برای قسمت های مختلف متفاوت و متغیر می باشد این نوع سیستم سبب کاهش هزینه ساخت سیکل تبرید می شود.

در این سردخانه ها با استفاده از یک سیکل تبرید مرکزی و با مدیریت دقیق می توان بار برودتی سالن های مختلف را در بازه های زمانی مختلف تامین نمود و نیازی به استفاده از چندین سیستم تبرید تراکمی با ظرفیت های بسیار بالا نیست.

همچنین در این سردخانه ها علاوه بر کاهش تعداد و ظرفیت کمپرسور که باعث کاهش هزینه ساخت می شود. می توان از یک یا دو کندانسور برای کل سیستم تبرید استفاده نمود که کمک شایانی به کاهش هزینه های می نماید.

معایب سیستم سرمایش مرکزی رک

افزایش پیچیدگی مدیریت سیکل تبرید.

تعمیر و نگهداری سیستم کمی دشوار می شود.

در صورت نشت گاز مبرد حجم زیادی از گاز باید دوباره شارژ شود.

به دلیل استفاده از آن برای بخش های مختلف نیاز به لوله کشی بیشتری می باشد.

تابلو برق سیستم سرمایش مرکزی رک

قیمت سیستم سرمایش مرکزی رک

قیمت سیستم سرمایش مرکزی رک با توجه به ظرفیت آن مشخص می شود هرچه ظرفیت سیستم سرمایش مرکزی رک افزایش یابد قیمت آن نیز بیشتر می شود. پس از مشخص شدن ظرفیت دستگاه عواملی چون نوع کمپرسور، برند قطعات، امکانات، شیرآلات و کنترلجات نصب شده بر روی سیستم تاثیر بسزایی در قیمت تمام شده سیستم سرمایش مرکزی رک دارد.

 

دیدگاهی در مورد “سیستم سرمایش مرکزی رک
  1. آواتار سمایی سمایی گفت:

    سلام، سیستم رک چیست و چه نقشی در سرمایش مرکزی ایفا می‌کند؟

    1. آواتار Farzane Azad Farzane Azad گفت:

      سلام، سیستم رک در سرمایش مرکزی نقش اساسی ایفا می‌کند. این سیستم شامل چندین کمپرسور و تجهیزات کنترلی است که در ساخت تجهیزات برودتی مختلف مثل سردخانه و چیلر به کار می‌رود. از انواع مختلف کمپرسورها مانند اسکرو، اسکرال، و پیستونی استفاده می‌شود تا ظرفیت برودتی مطلوب فراهم آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *