اواپراتور

طراحی و ساخت اواپراتور

ساخت اواپراتور

طراحی اواپراتور

اواپراتور وسیله ای برای سردکردن می باشد از آن برای خنک کردن محیط استفاده می شود. ماده مبرد به صورت مایع به اواپراتور وارد می شود و در فرآیند خنک سازی گرمای سیال را می گیرد . در این مرحله ماده مبرد به گاز تبدیل می شود و تبخیر می شود.

اواپراتورها در سیستم های برودتی کاربردهای وسیعی دارند. اواپراتور ها بر اساس نوع کاربرد و طراحی اواپراتور به چند نوع مختلف تقسیم می شوند. در ادامه با انواع طراحی اواپراتور و چگونگی ساخت اواپراتور آشنا می شویم :

صنایع برودتی نوری ساخت انواع دستگاه اواپراتور را انجام می دهد و شما می توانید برای استعلام بهترین قیمت و موجودی اواپراتور مورد نظر خود به همراه مشاوره تخصصی رایگان با شماره 09127444461 تماس بگیرید و یا از طریق گفتگوی آنلاین سایت با ما در ارتباط باشید.

ساخت اواپراتور

طراحی اواپراتور لوله ای

در ساخت اواپراتور های لوله ای از لوله های ساده فولادی و مسی استفاده می شود. لوله های فولادی برای ساخت اواپراتور های بزرگ یا اواپراتورهایی که با مبرد آمونیاک کار میکنند به کار می رود. لوله های مسی نیز در طراحی و ساخت اواپراتور هایی که با مبرد غیر از آمونیاک کار میکنند و کوچک هستند استفاده می شود. کویل هایی لوله ای که در ساخت اواپراتور لوله ای به کار می رود، در سایزهای متنوع، شکل های گوناگون و بر اساس کاربرد مورد نظر ساخته می شوند.

در سیستم های برودتی که نیاز است تا گردش هوا در سالن های نگهداری بالای صفر یا زیر صفر با سرعت کم مد نظر است، از کویل هایی استفاده می شود که از نوع لوله ای هستند و از سقف سالن های نگهداری آویزان می شوند.

اواپراتور ها دارای برند های مختلفی می باشند و شما می توانید جهت خرید اواپراتور آرتک بر روی لینک آن کلیک نمایید.

طراحی اواپراتور صفحه ای

طراحی اواپراتور صفحه ای از جفت شدن دو ورق فلزی به دست می آید. یکی از این ورق ها حالت برجسته دارد تا مسیر جریان ماده مبرد بین آنها شکل بگیرد و بر روی ورق دیگری نصب می شود. طراحی اواپراتور صفحه ای به گونه ایست که در یخچال های خانگی مورد استفاده قرار می گیرد. از مزیت های بکارگیری این اواپراتور در سیستم های برودتی سهولت در تمیز کردن آن و قیمت مناسب آن است. فرم دادن اواپراتور صفحه ای نیز به راحتی امکان پذیر است.

ساخت اواپراتور

در طراحی اواپراتور صفحه ای فضای خالی بین ورق ها را با محلولی خاص پر میکنند و بدین صورت تماس حرارتی بین صفحات و لوله های حامل مبرد بهبود می یابد. مزیت این کار این است که از آنها می توان برای ذخیره سازی ظرفیت سرمایی استفاده کرد. بعضی از آنها در کامیون های یخچال دار استفاده می شود و از این طریق در مصرف انرژی نیز صرفه جویی می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه این نوع اواپراتور به صفحه اواپراتور صفحه ای مراجعه نمایید.

طراحی اواپراتور فین دار

در مواردی که میزان ضریب انتقال گرمایی در مبدل حرارتی کم باشد، به وسیله نصب صفحات فلزی که فین نام دارد، مساحت سطح تبادل حرارت بالا می رود. فین ها در ساخت اواپراتور به عنوان سطوح بیرونی نرخ انتقال حرارت اواپراتور های خنک کننده را بالا می برند. در برخی موارد برای مغشوش تر شدن و به جریان افتادن هوا، فین ها را به صورت صفحه های غیر مسطح و موج دار می سازند. همین دلیل موثری برای افزایش راندمان کاری اواپراتور ها می باشد.

طراحی اواپراتور

در مورد اواپراتورهای لوله ای بخش زیادی از هوا از داخل فضای باز بین لوله ها رد می شود بنابراین با کویل ارتباطی نخواهد داشت. در ساخت اواپراتور در این مورد فین را به کویل اضافه می کنند و صفحه های فلزی که در فضای باز میان لوله ها وجود دارد در نقش جمع کننده حرارت کار می کند. کویل هایی که با پره تجهیز شده اند کویل های فین دار نامیده می شوند. حرارت قسمتی از هوا که به صورت مستقیم با سطح کویل در تماس نیست توسط پره ها دفع می شود.

این مساله واضح است که ارتباط فین با لوله باید به صورتی باشد که تماس گرمایی مناسبی بین فین و لوله به وجود آید.

وجود فن بر روی این اواپراتور های هوایی باعث افزایش راندمان دستگاه می شود و این نوع اواپراتور ها را کاربردی می نماید و در غیر اینصورت راندمان و عملکرد بسیار پایینی خواهد داشت جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه فن ها اواپراتور به محصول فن اواپراتور مراجعه نمایید.

گردش و جریان ماده مبرد در ساخت اواپراتور

کاهش فشار ماده مبرد درون کویل یا درون لوله های اواپراتور توانایی اثرگذاری روی ظرفیت کمپرسور را دارد. بنابراین با بالا رفتن افت فشار یاد شده، گاز مبرد که به کمپرسور وارد می شود نسبت به میزانی که لازم است کمتر خواهد بود. در نتیجه بازده کمپرسور و همچنین ظرفیت کمپرسور کم می شود.

برای جلوگیری از اتلاف ظرفیت کمپرسور، جریان ماده مبرد درون اواپراتور باید با حداقل میزان کاهش فشار شکل بگیرد. همچنین برای ایجاد جریان ماده مبرد از بین اواپراتور باید میزان معینی از کاهش فشار اتفاق بیفتد اگر این طور نباشد جریانی وجود ندارد.

برای بازگرداندن مبرد به کمپرسور لازم است که سرعت حرکت مبرد تا اندازه مشخصی افزایش یابد. از سوی دیگر اگر سرعت ماده مبرد افزایش یابد و بالا باشد افت فشار بیشتری را در سیستم داریم. بنابراین باید یک طرح بهینه برای به جریان افتادن مبرد درون اواپراتور داشته باشیم که افت فشار را در کمترین میزان به ما بدهد و سرعت مبرد نیز طوری باشد که حباب های بخار را منتقل کند و همچنین روغن به کمپرسور برگردد.

در این حالت اواپراتور می تواند از مدارهای مختلفی تشکیل شود. در این مدارها کاهش فشار به عوامل مختلفی همچون قطر لوله ، طول مدار و بار مدار بستگی دارد. هر چه بار مدار زیادتر باشد افت فشار نیز بیشتر می شود. به این ترتیب برای یک قطر لوله ثابت و مشخص با زیاد شدن بار مدار، برای اینکه افت فشار بیش از حد مجاز نداشته باشیم باید طول مدار را کوتاهتر انتخاب کنیم.

اواپراتور های مورد استفاده در تونل انجماد دارای ضریب عملکرد بالایی می باشند و برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این دسته از اواپراتور ها به محصول اواپراتور تونل انجماد نیک مراجعه نمایید.

ساخت اواپراتور بر اساس ظرفیت

در طراحی اواپراتور های مورد استفاده در کاربردی خاص باید ظرفیت اواپراتور ، دارای انتقال حرارت مناسبی باشد تا توانایی ایجاد سرمای لازم در شرایط کاری مورد نظر را داشته باشد. گرما می تواند به سه طریق به اواپراتور انتقال یابد. در اواپراتور هایی که وظیفه خنک کردن هوا را بر عهده دارند، قسمت عمده حرارت به وسیله جابجایی هوا از محصولات به اواپراتور منتقل می شود.

میزانی از گرما نیز به وسیله تشعشع مستقیم محصولات و دیواره های سالن به اواپراتور منتقل می شود. در مواردی که محصولات در تماس با سطح خارجی اوپراتور هستند، گرما از طریق هدایت منتقل می شود. در چنین مواردی برای خنک کردن مایع در حالیکه مایع در تماس با سطح کویل می باشد به کار می رود.

جهت مشاهده قیمت ها می توانید به صفحه قیمت اواپراتور مراجعه نمایید و همچنین مقایسه قیمتی دقیقی بر روی انواع دستگاه ها انجام دهید.

ساخت اواپراتور های خنک کننده مایع

در طراحی اواپراتور های سرد کننده مایع مانند اواپراتورهای سردکننده هوا، بر اساس کاربرد اواپراتور تقسیم بندی صورت می گیرد. انواع متداول اواپراتورهای خنک کننده مایع در زیر لیست شده اند:

  • سردکننده دو لوله ای Double – pipe cooler
  • سرد کننده صفحه لوله ای Daudelot cooler
  • سرد کننده مخزنیTank-Type cooler
  • سرد کننده کویل – پوسته ایshell-and- coil cooler
  • سرد کننده لوله – پوسته ایshell-and- tube cooler

طراحی اواپراتور

در ساخت اواپراتور ها، عواملی وجود دارد که در افزایش راندمان کارکرد اواپراتور ها تاثیر گذار می باشد.

 

جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه اواپراتور ها می توانید به محصول اواپراتور مراجعه نمایید.

دیدگاهی در مورد “طراحی و ساخت اواپراتور
  1. آواتار حسن پور حسن پور گفت:

    سلام ، طراحی و ساخت اواپراتور برای سردخانه زیر صفر در جنوب ایران به چه صورت است ؟

    1. آواتار Farzane Azad Farzane Azad گفت:

      سلام برای طراحی و ساخت اواپراتور سردخانه با همکاران ما تماس بگیرید و اطلاعات لازم را به آن ها بدهید تا راهنمایی شوید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *