اواپراتور

فرق کندانسور و اواپراتور در چیست؟

فرق کندانسور با اواپراتور

تفاوت کندانسور و اواپراتور

اگر می خواهید فرق کندانسور و اواپراتور را بفهمید، باید اطلاعات کافی در مورد نحوه عملکرد هر یک از آن ها داشته باشید.

اواپراتور و کندانسور هر دو جزء مبدل های حرارتی محسوب می شوند و از نظر عملکرد و ساختار شباهت های زیادی با یکدیگر دارند. اما فرق کندانسور و اواپراتور در چگونگی جذب و دفع حرارت از سیال می باشد.

هر کدام از این دو قطعه دارای طرح های مختلفی هستند و کاربردهای گسترده ای در سیستم های تهویه مطبوع دارند. اگر به این مبحث علاقه دارید، در این مقاله تلاش می کنیم تا فرق کندانسور و اواپراتور را برای شما بیان نماییم، اما قبل از آن به معرفی هر کدام از آن ها می پردازیم و سپس تفاوت کندانسور و اواپراتور را شرح می دهیم.

فرق کندانسور و اواپراتور

اواپراتور چیست؟

برای دانستن فرق کندانسور و اواپراتور باید بدانید که اواپراتور به قسمت سرد کننده یا به بیان دیگر گرماگیر سیستم تهویه مطبوع گفته می شود که در برخی موارد به آن کولر نیز می گویند.

این قطعه، سرمایی که به وسیله کندانسور تولید گردیده را هدایت می کند و به محیط انتقال می دهد و وظیفه تعدیل هوای محیط را بر عهده دارد. البته در سیستم های تهویه مطبوع، اواپراتور جزء بخش های ثانویه است. اما به دلیل اینکه معمولا در جلوی دید ما است، بیشتر مورد توجه قرار می گیرد.

در اسپلیت های دیواری، اواپراتور بخش اصلی پنل داخلی را تشکیل می دهد و ما به وسیله یک ریموت کنترل به آن فرمان روشن و خاموش می دهیم و از این طریق برای کمپرسور و کندانسور فرمان ارسال می کنیم که به چه میزان هوای محیط داخل را سرد یا گرم نماید. بنابراین متوجه شدید که آگاهی از عملکرد اواپراتور چقدر در دانستن تفاوت کندانسور و اواپراتور تاثیر دارد.

از اواپراتور برای سیستم تهویه مطبوع مرکزی ( چیلر تراکمی یا جذبی) و منفرد استفاده می کنند. در چیلرهای تراکمی ممکن است از اواپراتورهای مرطوب یا خشک استفاده نمایند که در برخی مواقع به آن ها اواپراتور سیلابی و انبساط مستقیم نیز می گویند.

ساختار اواپراتور انبساط مستقیم می تواند از نوع کویلی باشد که برای خنک نمودن هوا مورد استفاده قرار می گیرد یا اینکه از نوع پوسته و لوله است که برای سرد کردن آب بکار می رود.

 

تفاوت کندانسور و اواپراتور

 

انواع اواپراتور

اواپراتور شامل سه نوع مختلف است که شامل موارد زیر می باشد:

 

  • اواپراتور هوایی (خشک)
  • اواپراتور صفحه ای (مستقیم)
  • اواپراتور پوسته و لوله (سیلابی)

 

اواپراتور در سیستم های عمومی و صنعتی کاربرد دارد. در صنعت از آن برای سیکل تبرید تراکمی استفاده می شود که این سیستم ها شامل سیستم VRF، داکت اسپلیت، اسپلیت دیواری، چیلر و … می باشند.

همچنین در بخش های حساس مثل تفکیک مواد شیمیایی، داروسازی و یا تبخیر نمودن مواد غذایی نیز کاربرد دارد. برای انتخاب اواپراتور مناسب بهتر است با افراد متخصص مشورت نمایید. زیرا اواپراتورهای سیستم های تهویه مطبوع مختلف از نظر ساختاری و عملکردی ممکن است با یکدیگر تفاوت داشته باشند.

برای درک بیشتر تفاوت کندانسور و اواپراتور، در ادامه به معرفی کندانسور می پردازیم.

 

کندانسور چیست؟

بخش اصلی تولید کننده هوای مطبوع و تازه، کندانسور است و در ابعاد و ظرفیت های مختلف تولید می شود و برای درک بهتر فرق کندانسور و اواپراتور آن را بیشتر توضیح می دهیم.

کندانسور به عنوان یک مبدل حرارتی، گرمای مبرد را به وسیله تبدیل آن از حالت گاز به مایع دفع می کند که به این تبدیل تقطیر می گویند. در سیستم های سرمایشی، گرما به وسیله ماده مبرد جذب می شود و این گرمای اضافی باید به طریقی از بین برود تا مبرد بتواند دوباره گرمای محیط مورد نظر را جذب نماید.

کندانسور وظیفه دفع این گرما را بر عهده دارد. اما باید بدانید که وظیفه تمام عملیات چگالش بر دوش کندانسور نیست و نقش کمپرسور به عنوان فشرده کننده مولکول های مبرد باید در نظر گرفته شود.

بدین ترتیب کمپرسور و کندانسور در کنار یکدیگر عمل چگالش را انجام می دهند و در اسپلیت های دیواری، در یک محفظه و در خارج از محیطی که قرار است خنک شود قرار می گیرند. می بینید که آشنایی با عملکرد کندانسور چقدر می تواند برای دانستن فرق کندانسور و اواپراتور مفید باشد.

معمولا برای سیستم های تهویه مطبوع خانگی از کمپرسورهای اسکرال یا روتاری استفاده می کنند تا صدای کمتری ایجاد نمایند و کارایی مناسبی داشته باشند. اما در مناطق حاره ای و برای چیلرهای قوی، کمپرسورهای ضربه ای یا پیستونی بکار گرفته می شود.

فرق کندانسور با اواپراتور

انواع کندانسور

دو نوع کندانسور داریم، یکی کندانسور هوایی و دیگری کندانسور آبی. از کندانسور هوایی معمولا برای سیستم هایی که دارای ظرفیت کمی هستند استفاده می گردد. همچنین از این نوع کندانسور در مناطق مرطوب که امکان استفاده از کندانسور آبی وجود ندارد بهره می برند. از طرف دیگر در چیلرهای پوسته و لوله، کندانسور آبی بکار گرفته می شود.

ساختار کندانسور آبی به این صورت است که از لوله و پوسته تشکیل شده و مبرد از فضای پوسته و آب سرد از لوله عبور داده می شود. کندانسور دو لوله ای نوع دیگری از آن است که کمتر مورد استفاده قرار می گیرد که در آن آب و مبرد در دو لوله هم مرکز و در جهت مخالف جریان دارند. اکنون که با این دو قطعه اصلی در سیستم های تهویه مطبوع آشنا شدید، آماده هستید تا فرق کندانسور و اواپراتور را برایتان توضیح دهیم.

فرق کندانسور و اواپراتور در چیست؟

تا اینجا با نحوه عملکرد و انواع کندانسور و انواع اواپراتور آشنا شدیم. طبق آنچه گفته شد، کندانسور و اواپراتور وظیفه دارند که سرما تولید کنند و آن را به فضای مورد نظر هدایت نمایند.

کندانسور از طریق هوا یا آب و با کمک مبرد به وسیله فرایند فشرده سازی گاز که در کمپرسور انجام می شود، سرما تولید می کند. این سرما به طرف یونیت داخلی که اواپراتور در آن قرار دارد هدایت شده و به وسیله فن داخل آن به محیط مورد نظر وارد می گردد.

پس از آن گاز درون اواپراتور که سرمای خود را به محیط منتقل نموده به سمت کندانسور هدایت می شود تا دوباره گرمای خود را در آنجا از دست بدهد. بنابراین فرق کندانسور و اواپراتور در این است که اواپراتور وظیفه انتقال سرما به محیط مورد نظر را دارد و گرمای آن جا را به کندانسور منتقل می کند و کندانسور وظیفه دارد، گرمای مبرد را دفع نموده و آن را به مایع تبدیل کند و دوباره روانه اواپراتور نماید.

فرق کندانسور و اواپراتور در قیمت

قیمت اواپراتور و قیمت کندانسور در ظرفیت، کیفیت، نوع قطعات و ابعاد یکسان تفاوت چندانی با هم ندارند ولی در یک سیستم برودتی معمولا ظرفیت کندانسور بیشتر از اواپراتور می باشد که در نتیجه معمولا قیمت کندانسور بیشتر می باشد.

جهت مشاهده قیمت ها می توانید به صفحه قیمت اواپراتور مراجعه نمایید و همچنین مقایسه قیمتی دقیقی بر روی انواع دستگاه ها انجام دهید.

امیداوریم که تفاوت کندانسور و اواپراتور یا همان فرق کندانسور و اواپراتور را به خوبی در این مقاله درک کرده باشید.

 

صنایع برودتی نوری تولید کننده انواع کندانسور و اواپراتور می باشد که شما می توانید برای سفارش و استعلام قیمت با شماره 09127444461 همین حالا تماس بگیرید و از مشاوره اختصاصی رایگان صنایع برودتی نوری بهره ببرید.

 

دیدگاهی در مورد “فرق کندانسور و اواپراتور در چیست؟
  1. آواتار وحید مصدقی وحید مصدقی گفت:

    سلام در بررسی تفاوت کندانسور و اواپراتور اشاره ای به ضخامت لوله های این دو دستگاه نکرده اید ایا ضخامت و قطر لوله نیز جزو تفاوت های کندانسور و اواپراتور می باشد ؟

  2. آواتار قلم دست ( مدیر سایت ) قلم دست ( مدیر سایت ) گفت:

    سلام و درود خدمت شما
    ضخامت لوله استفاده شده در این دو مبدل حرارتی می تواند بخشی از تفاوت کندانسور و اواپراتور باشد. به این دلیل که در کندانسور ها گاز با فشار بالا در جریان می باشد نیاز به استفاده از لوله با ضخامت بالا می باشد ولی در اواپراتور ها به دلیل فشار بسیار پایین گاز مبرد در این دستگاه نیازی به لوله با ضخامت بالا نمی باشد و این موضوع را می توان جزو فرق کندانسور و اواپراتور دانست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *