چیلر

کاربرد چیلر آب خنک و هوا خنک

کاربرد چیلر تراکمی

کاربرد چیلر تراکمی آب خنک و هوا خنک بسیار گسترده می باشد و ما در اینجا قصد داریم شما را با کاربرد های صنعتی و خانگی این دستگاه آشنا نماییم و به صورت کلی شما را با این دستگاه آشنا نماییم.

چیلر تراکمی چیست ؟

چیلر تراکمی دستگاهی می باشد که با سیکل تبرید تراکمی خود آب خنک تولید می نماید. در این سیکل با بهره گیری از ویژگی های ترمودینامیکی برخی سیالات که به آنها مبرد می گویند به واسطه فشرده سازی و کاهش فشار می توان گرما را جذب و دفع نمود.

چیلرهای تراکمی نسبت به چیلرهای جذبی کاربرد و محبوبیت بیشتری دارند به همین دلیل استفاده از چیلر های تراکمی بسیار رایج می باشد.

طرز کار چیلر تراکمی

نحوه عملکرد چیلر های تراکمی به این صورت می باشد که گاز مبرد در قسمت کمپرسور فشرده می شود و در اثر فشرده سازی دمای آن نیز افزایش می یابد سپس گاز مبرد که دما و فشار بالایی دارد به سمت کندانسور هدایت می شود تا دمای آن کاهش یابد و از حالت گاز به مایع تبدیل شود.

پس از تبدیل حالت مبرد از گاز به مایع سپس به سمت اواپراتور هدایت می شود ولی قبل از ورود مبرد به درون اواپراتور ابتدا از شیر انبساط عبور می کند و دچار افت فشار بسیار شدیدی می شود و سپس وارد اواپراتور می شود و به دلیل فشار بسیار پایینی که دارد تمایل به تبخیر شدن پیدا میکند.

درون اواپراتور سیال با دریافت گرمای نهان تبخیر خود از سیال مجاور که آب می باشد تبخیر می شود و سبب خنک شدن آب می شود و این چرخه برای آب و مبرد تکرار می شود.

انواع چیلر تراکمی

چیلرهای تراکمی خود در دو مدل مختلف طراحی و تولید می شوند که در ادامه به بررسی هر کدام می پردازیم.

کاربرد چیلر تراکمی هوا خنک

تفاوت چیلر های تراکمی در نوع کندانسور آنها می باشد به این صورت که در ساخت چیلر تراکمی هوا خنک از کندانسور هوایی استفاده می شود و به همین دلیل دارای ویژگی های متفاوتی نسبت به مدل آب خنک می باشد. چیلر تراکمی هوا خنک برای کاهش دمای گاز مبرد از هوای محیط استفاده می نماید. به همین دلیل راندمان آن به شرایط آب و هوایی منطقه بستگی دارد.

کاربرد مینی چیلر هوا خنک

کاربرد چیلر تراکمی هوا خنک در مقایسه با مدل آب خنک بیشتر می باشد به این دلیل که چیلر هوایی هزینه تعمیر و نگهداری پایینی دارد و همچنین استهلاک پایینی دارد.

استفاده از چیلر هوا خنک در مناطق گرم و خشک پیشنهاد نمی شود به این دلیل که راندمان پایینی دارد که باعث افزایش مصرف انرژی می شود و کاربرد چیلر آب خنک در این مناطق بیشتر می باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه این دستگاه به شما پیشنهاد می کنیم که به صفحه چیلر تراکمی هوا خنک مراجعه نمایید.

کاربرد چیلر تراکمی آب خنک

چیلر تراکمی آب خنک دارای کندانسور آبی می باشد به همین دلیل راندمان بالاتری نسبت به مدل هوایی دارد ولی این چیلر نیاز به یک منبع دائمی آب برای کندانسور خود دارد تا بتواند عملیات خنک سازی گاز مبرد را به درستی انجام دهد. معمولا در کنار چیلرهای آبی از یک برج خنک کننده استفاده می شود تا آب مورد نیاز کندانسور چیلر را تامین نماید.

کندانسور این نوع چیلر نیاز به سرویس و شستشو مرتب دارد تا رسوب آب از روی سطح و دیواره های کندانسور تمیز شود و از کاهش راندمان چیلر جلوگیری شود.

کاربرد چیلر آب خنک

کاربرد چیلر تراکمی آب خنک در مناطقی که به منابع آزاد آبی برای کندانسور دستگاه وجود دارد بسیار زیاد می باشد و سبب کاهش مصرف انرژی چیلر می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه چیلرهای آبی به شما پیشنهاد می کنیم که به صفحه محصول چیلر تراکمی آب خنک مراجعه نمایید.

کاربرد چیلر در صنعت

کاربرد چیلر در صنعت را می توان از جهت های مختلفی بررسی نمود. از این دستگاه در صنعت برای خنک سازی دستگاه ها و ماشین آلات کارخانه ها استفاده می شود به این صورت که آب خنک به قسمت های خاصی از دستگاه که دمای بالایی دارد ارسال می شود و دمای آن را کاهش می دهد.

همچنین از چیلر در صنعت برای تولید محصولات استفاده می شود محصولاتی که برای تولید نیاز به خنک شدن سریع دارند از دستگاه چیلر استفاده می نمایند به عنوان مثال دستگاه های تزریق پلاستیک برای افزایش سرعت تولید و کیفیت محصول تولیدی را در مجاورت آب سرد چیلر قرار می دهند تا فرم آنها خراب نشود.

همچنین از چیلرها در کارخانجات تولید شکلات برای سرد کردن شکلات پس از فرم دهی استفاده می شود.

چیلرها در پزشکی نیز مورد استفاده قرار میگیرند و کاربرد چیلر در صنعت پزشکی به این صورت می باشد که در کنار دستگاه هایی چون سی تی اسکن، ام آر آی و غیره از آب خنک چیلر برای کاهش دمای بخش های از دستگاه که دمای بسیار بالایی دارد استفاده می شود.

کاربرد چیلر صنعتی

 

کاربرد چیلر در ساختمان

کاربرد چیلر در ساختمان ها به عنوان سیستم تهویه مطبوع می باشد. این دستگاه تولید آب خنک می نماید و آب خنک تولیدی به سمت تجهیزاتی مانند فن کویل یا هوا ساز منتقل می شود و درون این دستگاه ها تبادل حرارت میان هوای محیط و آب انجام می شود و آب پس از دریافت گرمای محیط مجدد به چیلر باز می گردد و به این صورت دمای محیط کاهش می یابد.

استفاده از چیلر در ساختمان ها به عنوان سیستم تهویه مطبوع مزایای فراوانی دارد که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

مزایای استفاده از چیلر

استفاده از چیلر به عنوان سیستم تهویه مطبوع سبب می شود که مصرف انرژی کاهش یابد به این دلیل که چیلرها راندمان بالاتری نسبت به اغلب تجهیزاتی تهویه مطبوع دارند.

کاربرد چیلر در سیستم تهویه مطبوع ساختمان ها سبب می شود که کیفیت هوای بهتری در محیط زندگی خود داشته باشید به این دلیل که چیلرها دمای محیط را به صورت یکنواخت کاهش می دهند و هوای خروجی آنها بسیار سرد و موضعی نمی باشد و همچنین باعث کاهش یا افزایش شدید رطوبت محیط نمی شوند.

جهت آشنا با دستگاه چیلر شما می توانید به صفحه محصول چیلر تراکمی مراجعه نمایید.

دیدگاهی در مورد “کاربرد چیلر آب خنک و هوا خنک

  1. آواتار میثاق میثاق گفت:

    سلام ، چیلر تراکمی هوا خنک چه خصوصیاتی دارد؟

    1. آواتار Farzane Azad Farzane Azad گفت:

      سلام ، چیلر تراکمی هوا خنک از کندانسور هوایی برای کاهش دمای گاز مبرد استفاده می‌کند. به دلیل این ویژگی، راندمان آن به شرایط آب و هوایی منطقه بستگی دارد. کاربردهای این نوع چیلر شامل تهویه مطبوع و تبرید در محیط‌های کوچک می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *