کندانسور

محاسبه ظرفیت کندانسور

محاسبه ظرفیت کندانسور

برای محاسبه ظرفیت کندانسور باید چندین متغیر را مشخص نماییم و همچنین هنگام محاسبه ظرفیت کندانسور یکسری نکات برای انتخاب کندانسور در شرایط اقلیمی مختلف برای ما مشخص می شود که می توانیم ابتدا این موارد را در اختیار شما قرار دهیم تا انتخاب و محاسبه ظرفیت کندانسور برای شما راحت تر شود.

در مناطق با آب و هوای گرم و خشک ظرفیت کندانسور هوایی به شدت کاهش می یابد و با اینکه کندانسور شما از ظرفیت بالایی برخوردار می باشد در این مناطق افت راندامان دارید و باید از کندانسورهای آبی یا تبخیری استفاده نمایید.

همچنین استفاده از کندانسور های تبخیری در محیط های شرجی و مرطوب توصیه نمی شود و می توانید از کندانسور های هوایی استفاده نمایید به این دلیل که در این محیط ها عملیات تبخیر به خوبی انجام نمی شود.

همانطور که می دانید محاسبه ظرفیت کندانسور امری بسیار مهم می باشد به این دلیل که اگر کندانسور نتواند تمامی مبرد ورودی را به مایع تبدیل کند و بخش از آن را به صورت گاز خارج نماید به سیستم برودتی آسیب می زند و همچنین باعث افت راندمان کل سیستم می شود.

کندانسور ها در سیستم برودتی وظیفه خنک نمودن گاز خروجی از کمپرسور و تبدیل آن به مایع را بر عهده دارند هر چه سیستم برودتی ما ظرفیت بالاتری داشته باشد باید از کندانسور های قوی تری استفاده نماییم تا حجم مبرد بیشتری را آماده ورود به اواپراتور نماید.

جهت دریافت مشاوره تخصصی رایگان به همراه محاسبه ظرفیت کندانسور مورد نیاز خود با شماره 09127444461 تماس بگیرید و یا از طریق چت آنلاین سایت با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

محاسبه ظرفیت کندانسور

 

معیار محاسبه ظرفیت کندانسور

برای محاسبه ظرفیت کندانسور به اطلاعات زیر نیاز داریم :

  • بار کندانسور
  • دمای تقطیر
  • نوع مبرد
  • اختلاف دمای کندانسور

برآورد اختلاف دمای کندانسور در محاسبات

برای به دست آوردن اختلاف دمای کندانسور باید اطلاعات دقیقی از شرایط اقلیمی محیط داشته باشید و با استفاده از بیشترین دمای منطقه در طول سال این محاسبات را انجام می دهیم و تفاضل دمای گرمترین روز سال با دمای سطح کندانسور اختلاف دمای کندانسور می نامیم. که به صورت کلی برای مناطق مختلف به صورت زیر دسته بندی نموده ایم.

  • در مناطق با آب و هوای گرم سیر اختلاف دمای کندانسور را بین 5 تا 8 درجه سانتی گراد
  • در مناطق با آب و هوای معتدل اختلاف دمای کندانسور را بین 10 تا 12 درجه سانتی گراد
  • در مناطق با آب و هوای سرد سیر اختلاف دمای کندانسور را بین 12 تا 15 درجه سانتی گراد

جهت دریافت اطلاعات فنی بیشتر در زمینه کندانسور های سردخانه و استعلام قیمت آن به شما پیشنهاد میکنیم به صفحه قیمت کندانسور سردخانه مراجعه نمایید.

برآورد بار کندانسور در محاسبه ظرفیت کندانسور

مبرد در سیکل تبرید دو مرحله حرارت آن افزایش می یابد یکی حرارتی که داخل اواپراتور جذب می نماید و دیگری گرمایی که هنگام فشرده سازی درون کمپرسور به آن اضافه می شود که جمع این دو بار کندانسور را مشخص می کند.

پس از مشخص شدن این دو مقدار میتوانیم بار کندانسور را محاسبه نماییم و آماده محاسبه ظرفیت کندانسور می شویم و با مراجعه به جدول ظرفیتی کندانسور این عملیات را انجام می دهیم.

جدول ارائه شده برای محاسبه ظرفیت کندانسور نیک می باشد و برای محاسبه ظرفیت کندانسور های مختلف می توانید به صفحه کندانسور مربوطه مراجعه نمایید به عنوان مثال جهت دریافت اطلاعات در زمینه کندانسور تبادل کار بر روی لینک آن کلیک نمایید.

محاسبه ظرفیت کندانسور

در این جدول ظرفیت دفع حرارت کندانسور نیک مدل NUC بر اساس مبرد R22 و حداکثر دمای محیط 32 درجه سانتی گراد و اختلاف دمای تقطیر و دمای محیط 15 در نظر گرفته شده است.

فرمول محاسبه ظرفیت کندانسور به صورت زیر می باشد :

Qn = Qr * C1 * C2 * C3 * C4

که در این فرمول یکسری ضریب های اصلاح داریم تا با استفاده از این ضرایب بتوانید محاسبه ظرفیت کندانسور را برای دمای های مختلف، مبردها، ارتفاع از سطح دریا و اخلاف دمای کندانسور به درستی محاسبه نمایید که این مقادیر در جدول های زیر آورده شده است.

 

محاسبه ظرفیت کندانسور

برای درک بهتر این محاسبات یک نمونه محاسبه ظرفیت کندانسور را برای شما انجام میدهیم.

در شرایطی که ظرفیت اواپراتور سیستم برودتی برابر با 20kW می باشد و توان ورودی کمپرسور 8kW می باشد و و حداکثر دمای محیط برابر با 42 درجه می باشد و دمای سطح کندانسور برابر با 52 درجه است و از گاز R404 برای انجام عملیات خنک سازی استفاده می کنیم محاسبه ظرفیت کندانسور را انجام می دهیم و همچنین ارتفاع از سطح دریا برابر با 1000 متر می باشد.

Qn = Qr * C1 * C2 * C3 * C4 = 28 * 1.49 * 0.98 * 1.09 * 1.04 = 46.4 kW

که بر اساس محاسبات فوق کندانسور NUC 250ET مناسب این سیستم برودتی می باشد.

همانطور که مشاهده نمودین این محاسبات برای یک کندانسور هوایی انجام شد می توان برای دیگر کندانسور های آبی و تبخیری هم بر اساس جدول های ارائه شده توسط کارخانه محاسبات کاملی را انجام دهید و کندانسور مناسب سیستم برودتی خود را انتخاب نمایید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کندانسور های آبی به شما پیشنهاد می کنیم که به محصول کندانسور آبی مراجعه نمایید.

در این مثال ما حتی فاصله منطقه نصب کندانسور از سطح دریا را هم در نظر گرفتیم تا محاسبه ظرفیت کندانسور کاملا دقیق انجام شود هر چه این محاسبات دقیق تر باشد عملکرد کلی سیستم برودتی و کندانسور شما بهتر می باشد و راندمان شما افزایش می یابد و می توانید بیشترین بهره را از تجهیزات خود ببرید.

از کندانسور ها در تمامی تجهیزات برودتی مانند سردخانه ها، چیلر، آیس بانک، تونل انجماد و غیره مورد استفاده قرار میگیرد و به همین دلیل جزو قطعات مهم در صنعت برودت می باشد از وسیله در صنایع مختلف دیگری چون پتروشیمی، دارو سازی، نفت و گاز و نیروگاه ها مورد استفاده قرار میگیرد که برای محاسبه ظرفیت آن فرمول و روش های دیگری وجود دارد.

جهت آشنایی با کندانسور های مورد استفاده در ساخت چیلر به مقاله کندانسور چیلر مراجعه نمایید.

برای انجام دقیق محاسبه ظرفیت کندانسور می توانید با کارشناسان صنایع برودتی نوری در ارتباط باشید تا برای شما انتخاب کندانسور شما را به صورت کاملا تخصصی انجام دهند و بهترین خدمات را به شما عرضه نمایند.

انتخاب کندانسور

قبل از خرید کندانسور ابتدا باید نوع کندانسور مورد نظر خود را انتخاب کنید و انتخاب کندانسور و نوع آن بسیار مهم می باشد و باید بر اساس معیار های مخالفی انجام شود که در این مقاله قصد داریم معیار های لازم برای انتخاب کندانسور را برای شما شرح دهیم تا بتوانید کندانسور مناسب کار خود را خریداری نمایید.

انتخاب کندانسور مناسب باعث می شود که عملکرد سیستم شما بهبود یابد و همچنین مصرف انرژی کاهش یابد و علاوه بر آن مجموعه شما به بهترین نحو طراحی شود تا بهترین کارایی را برای شما داشته باشد تا بتوانید کسب و کار خود را رونق دهید.

توجه به نکات ظریف ولی مهمی که در این مقاله قصد داریم برای شما شرح دهیم باعث می شود که کار شما به بهترین نحو انجام شود و بیشتر بهره را از کسب کار و خود ببرید.

انتخاب کندانسور

قبل از اینکه در رابطه با نحوه انتخاب کندانسور و خرید آن صحبت کنیم بهتر است با انواع آن ها آشنا شوید.

انواع کندانسور

کندانسور ها را می توان به صورت شمای کلی زیر نشان داد.

  • کندانسور هوایی
    • کندانسور هوایی با جریان طبیعی هوا
    • کندانسور هوایی با جریان اجباری هوا
  • کندانسور آبی 
    • کندانسور آبی پوسته و لوله
    • کندانسور آبی دو لوله
    • کندانسور آبی پوسته و کویل مارپیچ
  • کندانسور تبخیری

کندانسور هوایی

کندانسور های هوایی که به دو دسته کلی تقسیم می شوند از کم استهلاک ترین نمونه کندانسور ها می باشند که این عامل در انتخاب کندانسور بسیار تاثیر گذار می باشد این دسته از کندانسور های عملیات خنک سازی را با استفاده از هوای محیط انجام می دهند و گرمای مبرد درون خود را به هوا منتقل میکنند و باعث خنک شدن و تقطیر گاز درون خود می شوند.

خرید کندانسور

جهت دریافت اطلاعات فنی بیشتر در زمینه کندانسور های سردخانه و استعلام قیمت آن به شما پیشنهاد میکنیم به صفحه قیمت کندانسور سردخانه مراجعه نمایید.

آب و هوای منطقه در انتخاب کندانسور بسیار مهم می باشد استفاده از کندانسور هوایی در بیشتر شرایط اقلیمی مناسب می باشد ولی در مناطقی که آب و هوای گرم و خشک دارند راندمان این دستگاه بسیار افت می کند و ظرفیت آن کاهش می یابد به همین دلیل باید در این مناطق از کندانسور آبی یا تبخیری استفاده نمایید.

کندانسور های هوایی که دارای فن می باشند صدای زیادی تولید می کنند و بهتر است از محل سکونت و قرار گیری افراد فاصله داشته باشد تا صدای فن های این دستگاه مزاحمت ایجاد نکند.

دسته بندی کندانسور هوایی بر اساس شکل ظاهری:

  • کندانسور هوایی عمودی
  • کندانسور هوایی افقی
  • کندانسور هوایی V شکل
  • کندانسور هوایی پکیجی

این دسته بندی کندانسور های هوایی به ما کمک می کند که دستگاه را بر اساس فضایی که در اختیار داریم انتخاب نماییم و هر کدام از این مدل ها دارای ویژگی های خاصی می باشند به عنوان مثال اگر محل نصب کندانسور فضای باریکی می باشد و در صورت نصب کندانسور عمودی محل جریان هوای کندانسور به دیوار بر خورد می کند باید از کندانسور افقی استفاده کنیم تا مسیر جریان هوا مسدود نباشد.

از کندانسور های V شکل معمولا در مکان هایی استفاده می شود که نیاز به کندانسور با ظرفیت بالا داریم و همچنین فضای نصب بسیار محدودی داریم طراحی v شکل کویل های کندانسور سطح انتقال حرارت را افزایش می دهد و همچنین ابعاد کندانسور را کاهش می دهد این کندانسور ها معمولا در ظرفیت های بالا طراحی و تولید می شوند و در بسیاری از پروژه ها بسیار کاربردی می باشند.

استفاده از فن مناسب در ساخت کندانسور باعث افزایش کیفیت این دستگاه می شود و شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به محصول فن کندانسور مراجعه نمایید.

خرید کندانسور

کندانسور هوایی پکیجی طراحی شده برای استفاده در مکان های رو باز می باشد که در انتخاب کندانسور بسیار تاثیر گذار می باشد و در این کندانسور معمولا کویل با زاویه 45 درجه به سمت داخل و فن ها هم با همین زاویه بر روی شاسی دستگاه قرار گرفته است تا عرض دستگاه هم کاهش یابد و در پایین بدنه این دستگاه امکان نصب کمپرسور و خط مایع سیستم برودتی امکان پذیر می باشد.

جهت دریافت اطلاعات فنی در زمینه کندانسور های هوایی به شما پیشنهاد می کنیم از صفحه محصول کندانسور هوایی بازدید نمایید.

کندانسور آبی

کندانسور های آبی همان طور که در شمای کلی بالا مشاهده کردین به 3 دسته کلی تقسیم شده اند ولی در حال حاضر بیشتر از مدل پوسته و لوله استفاده می شود و مدل های دیگر به دلیل راندمان پایین و هزینه های بالا تعمیر و نگهداری استفاده نمی شوند.

کندانسور آبی پوسته و لوله در مقایسه با مدل هوایی دارای راندمان بالاتری می باشد به این دلیل که آب از ظرفیت گرمایی بالاتری برخوردار می باشد و سریعتر گرما را جذب می نماید به همین دلیل کندانسور های آبی را می توان در ظرفیت های بسیار بالایی طراحی و تولید نمود.

در کندانسور پوسته و لوله انتقال حرارت از طریق برخورد مبرد با لوله های آب انجام می شود و برای خنک سازی مبرد به آب احتیاج داریم و استفاده از کندانسور آبی در مکان هایی که به منابع آبی آزاد دسترسی داریم مقرون به صرفه می باشد و هزینه انرژی مورد نیاز آن بسیار کاهش می یابد.

در کندانسور پوسته و لوله به دلیل عدم استفاده از فن مصرف انرژی یا همان برق آن بسیار کم می باشد و فقط تامین آب خنک آن نیاز به انرژی برق دارد که اگر از منابع آبی آزاد استفاده شود هزینه بسیار کمی برای کارکرد دستگاه پرداخت خواهید کرد و اگر به این منابع دسترسی ندارید با استفاده از برج خنک کننده آب مورد استفاده را کندانسور پوسته و لوله را مجدد به چرخه باز میگردد.

مصرف انرژی در انتخاب کندانسور و خرید آن بسیار تاثیر گذار می باشد به این دلیل که ممکن است در برخی مناطق به برق یا آب کافی برای تامین انرژی دستگاه دسترسی نداشته باشیم.

انتخاب کندانسور

نکته دیگری که در خرید کندانسور و انتخاب آن باید دقت نماییم فضای مورد نیاز نصب و صدای آن می باشد که کندانسور پوسته و لوله فضای بسیار کمی را اشغال می نماید و همچنین هیچگونه لرزش و صدایی تولید نمی کند که این مزیت بسیار بزرگی می باشد.

جهت دریافت اطلاعات فنی در زمینه کندانسور های هوایی به شما پیشنهاد می کنیم از صفحه محصول کندانسور آبی بازدید نمایید.

کندانسور تبخیری

خرید کندانسور تبخیری معمولا در پروژه های بسیار بزرگ پیشنهاد می شود این دستگاه از راندمان و ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است و همچنین استهلاک آن تقریبا از کندانسور آبی پایین تر می باشد به همین دلیل هزینه نگهداری و تعمیر آن مناسب می باشد این کندانسور با استفاده از آب و هوا به صورت همزمان عملیات خنک سازی را انجام می دهد و در مناطق با آب و هوای گرم و خشک انتخاب کندانسور تبخیری بسیار درست می باشد.

جهت دریافت اطلاعات فنی در زمینه کندانسور های تبخیری به شما پیشنهاد می کنیم از صفحه محصول کندانسور تبخیری نیک بازدید نمایید.

خرید کندانسور

با توجه به نکاتی که در بالا برای شما آورده ایم تا حدودی برای انتخاب کندانسور مورد نیاز خود آماده شده اید و می توانید با دید بازتری انتخاب خود را انجام دهید و خرید کندانسور را اصولی انجام دهید اما شما می توانید علاوه بر اطلاعاتی که بالا در اختیار شما گذاشتیم از طریق تماس با کارشناسان ما اطلاعات جزئی تری در زمینه انتخاب کندانسور در اختیار شما قرار دهند و شما را در خرید کندانسور یاری نمایند.

جهت دریافت اطلاعات فنی در زمینه انواع کندانسور ها به شما پیشنهاد میکنیم به صفحه کندانسور مراجعه نمایید.

دیدگاهی در مورد “محاسبه ظرفیت کندانسور

  1. آواتار کامرانی کامرانی گفت:

    سلام، وقتتون بخیر، محاسبه ظرفیت کندانسور برای یک سردخانه بالای صفر چگونه انجام می شود ؟

    1. آواتار Farzane Azad Farzane Azad گفت:

      سلام ، برای محاسبه ظرفیت یک کندانسور نیاز به دانستن طرفیت سردخانه و میزان بار برودتی آن، برند تجهیزات و … داریم .
      لطفا با همکاران من در بخش پشتیبانی و فروش کندانسور تماس بگیرید تا درباره خربد کندانسور با ظرفیت خوب راهنمایی شوید .

  2. آواتار ناصرزاده ناصرزاده گفت:

    سلام چطور میشه با استفاده از ابعاد طول و عرض یک کندانسور به ظرفیت آن رسید میشه لطف کنید روش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *